Държавите от ЕС предлагат акцизен данък за изделия с изпаряване и подгряване
Държавите-членки на ЕС поискаха от Европейската комисия (ЕК) да включи електронните цигари и тютюневите изделия с нагряване в Директивата за акцизите на тютюневите изделия на ЕС, която би облагала тези продукти точно както тютюневите изделия.
"Настоящите разпоредби на Директива 2011/64 / ЕС станаха по-малко ефективни, тъй като те вече не са достатъчни, за да посрещнат настоящите и бъдещите предизвикателства, свързани с някои продукти, като течности за електронни цигари, нагрети тютюневи изделия и други видове продукти от следващо поколение, които навлизат на пазара “, се казва в проекта, цитиран от EURACTIV.com.
"Ето защо е спешно и необходимо да се надгради регулаторната рамка на ЕС, за да се посрещнат настоящите и бъдещите предизвикателства във връзка с функционирането на вътрешния пазар чрез хармонизиране на дефинициите и данъчното третиране на нови продукти (като течности за електронни цигари и нагрети тютюневи изделия), включително продукти, съдържащи или не никотин, които заместват тютюна, за да се избегне правната несигурност и регулаторните различия в ЕС “, продължава проектът.
Въпреки че електронните продукти са регулирани съгласно Директивата за тютюневите изделия (TPD) по отношение на здравния аспект на нещата, все още няма създадена общностна данъчна рамка за тях. През 2017 г. ЕК поиска консултации относно предложено преразглеждане на Директивата за акцизите върху тютюна, която би включвала такъв данък.
Много здравни експерти и организации за борба с тютюна бяха говорили за последствията, които биха настъпили с въвеждането на такъв данък. Те посочиха, че както в случая с TPD, включително алтернативите на тютюна в директива, насочена към горимите тютюневи изделия, просто би довело до объркване на обществеността и нагреваемите продукти и по-безопасни алтернативи трябва да бъдат регулирани по различен начин.
За тази цел през януари 2018 г. Европейската комисия забави решението за прилагането на такъв данък до 2019 г., като заяви, че не са събрали достатъчно данни, за да оправдаят този ход.
По-късно същата година френската потребителска група SOVAPE започна петиция, с която прикани вейпъри и други заинтересовани страни да "Действайте сега, за да спрете данъка върху електронните цигари в ЕС". NNA, заедно с шестнадесет други потребителски асоциации в ЕС, подкрепиха тази инициатива.
Понастоящем данъчната ситуация в ЕС остава фрагментирана, тъй като различните държави-членки налагат различни данъчни ставки за различни продукти. През февруари 2020 г. изпълнителната власт публикува доклад, който предполага, че тази липса на еднаквост предизвиква безпокойство от гледна точка на вътрешния пазар.
"От страна на пазара развитието се ускори в рамките на новите електронни цигари, нагретите тютюневи изделия и на ново поколение съвременни продукти (съдържащи никотин или канабис)", се чете в доклада. "Настоящата липса на хармонизация на данъчната регулаторна рамка за тези продукти също ограничава възможността да се следи развитието им и да се контролира тяхното движение."
В следствие на това на 27 май, по време на заседание на COREPER II държавите-членки на ЕС помолиха ЕС да представи законодателно предложение на Съвета с цел "решаване, при необходимост, на проблемите, изложени в тези заключения", като се позовава към проекта, който те представиха.
Междувременно Директивата на Европейския съюз за тютюневи изделия (TPD) наскоро забрани производството и продажбата на ментолови цигари. Въпреки Brexit, тази забрана се прилага и за Обединеното кралство. От 20 май всеки, хванат да продава ментолови цигари в целия ЕС, може да бъде глобен до 1000 евро.